Γράφει η κα. Α.Υφαντή - Μουσικός


Η σημασία της επαφής των παιδιών με τη μουσική


Η μουσική είναι μία από τις βασικές δραστηριότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος όλων των τμημάτων του σχολείου μας.
Τα παιδιά μέσα από μουσικά παιχνίδια έρχονται σε επαφή με το ρυθμό, τη μελωδία, το τραγούδι, την κίνηση και τις ιδιότητες του ήχου (ύψος, διάρκεια, ένταση, χροιά, έκφραση).
Ο ρυθμός λειτουργεί ως βασικός συνδετικός κρίκος ανάμεσα στη μουσική, την κίνηση και το λόγο .Ο παραπάνω συνδυασμός προσφέρει στα παιδιά τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις εμπειρίες τους έτσι ώστε να αναπτυχθούν σωματικά, γνωστικά και συναισθηματικά.


Τα παιδιά ηλικίας  2,5 – 4 ετών μαθαίνουν τραγούδια που συνδυάζονται με απλές περιγραφικές κινήσεις, που μπορεί άλλοτε να είναι ρυθμικές και άλλοτε ελεύθερες και εκφραστικές. Παίζουν ρυθμικά παιχνίδια ξεκινώντας από απλές φυσικές ρυθμικές κινήσεις όπως είναι το περπάτημα, το τρέξιμο, το χοροπήδημα καθώς και μέσα από μία ποικιλία ηχηρών ρυθμικών κινήσεων (χτυπημάτων) με πρώτο κρουστό όργανο το σώμα τους π.χ. παλαμάκια ποδοχτυπήματα, χτυπήματα στους μηρούς, στο στήθος.
Τέλος, σημαντικό ρόλο παίζουν οι μουσικές ακροάσεις στην κατάκτηση μουσικών εννοιών, στην αναγνώριση ήχων αλλά και στην αισθητική απόλαυση, ψυχική ευεξία και καλλιέργεια.


Τα μαθήματα της μουσικοκινητικής αγωγής στην ηλικία των 4 – 6 ετών στοχεύουν στην αίσθηση του χώρου και του χρόνου, στη γνώση του σώματος, στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας, στην καλλιέργεια της φαντασίας, στη ρυθμική αντίληψη και στη μουσική μνήμη. Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το ρυθμό, την κίνηση, τη μελωδία, το τραγούδι, το χορό, την οργανογνωσία με πολύ ευχάριστο και παιδαγωγικό τρόπο.
Δημιουργούν ηχοιστορίες με τη χρήση απλών μελωδικών και ρυθμικών οργάνων αλλά και διαφόρων ηχηρών αντικειμένων. Παίζουν κινητικά παιχνίδια και μεταφέρουν αυτοσχεδιάζοντας την κινητική δράση σε απλά μελωδικά και ρυθμικά όργανα όπως μεταλλόφωνο, ντέφι, ταμπουρίνο, πιατίνια, μαράκες, καστανιέτες, σείστρα, τρίγωνα. Αναπτύσσουν την ενεργητική ακοή μέσα από στοχευμένες ακροάσεις μουσικές ή μη. Αναγνωρίζουν ήχους του φυσικού και τεχνητού περιβάλλοντος, έρχονται σε επαφή με παραδοσιακούς και σύγχρονους ρυθμούς. Γνωρίζουν τα κλασικά και παραδοσιακά όργανα μέσα από οπτικό και ηχητικό υλικό. Παίζουν παραδοσιακά παιχνιδοτράγουδα και τραγουδοιστορίες. Επιπλέον, κατασκευάζουν αυτοσχέδια μουσικά όργανα.